telefon:  773 222 996 E-mail:  info@zdravemisto.cz

omega 3

Omega 3 mastné kyseliny a jejich význam pro zdraví – 1. díl

Omega 3 mastné kyseliny patří mezi látky, kterým bychom měli věnovat zvýšenou pozornost. V následujících řádcích si popíšeme důvody, proč je tento typ mastných kyselin pro lidský organismus důležitý a při kterých konkrétních zdravotních problémech nám může výrazně pomoci. Ne nadarmo se Omega 3 kyselinám věnuje stále větší pozornost ze strany odborné veřejnosti a stává se tak předmětem velkého množství výzkumů. Toto téma je široké, proto jsme se rozhodli ho rozdělit na několik dílů. V tomto prvním díle se podíváme především na zdravotní benefity a řekneme si několik typu k samotné suplementaci.

Omega 3 mastné kyseliny se řadí do skupiny polynenasycených mastných kyselin, které si naše tělo nedokáže vyrobit. Tudíž se musíme zaměřit na jejich adekvátní příjem ze stravy. Velkým množstvím těchto látek disponují tučné ryby (losos, makrela, pstruh, tuňák), ořechy a semena (nejvíce chia a konopná semínka) a kvalitní rostlinné oleje (lněný, konopný, dýňový). I přes poměrně širokou paletu zdrojů, ze kterých můžeme čerpat, lidé v západní civilizaci velmi často trpí jejich chronickým nedostatkem.

Pro zajímavost si můžeme porovnat stravu Eskymáků ze západního Grónska a lidí z „civilizovaného“světa. Strava Eskymáků je založena především na konzumaci živočišných bílkovin (hlavně z ryb a tuleňů) a tuků. Sacharidy podstatě nekonzumují. Lidé ve vyspělých zemích také mají ve své stravě hojně zastoupeny bílkoviny a tuky. Jak je tedy možné, že u Eskymáků bylo zjištěno zhruba o 400 krát menší výskyt srdečních infarktů než u zbytku vyspělého světa? Zásadní rozdíl totiž spočívá ve složení samotného konzumovaného tuku. V celkovém množství tuků konzumovaném Eskymáky jsou omega 3 mastné kyseliny zastoupeny ve výši 13%. Oproti tomu v ostatních částech „civilizovaného“ světa pouze 1%. Není náhoda, že národy žijící v západní části Grónska mají prokazatelně také menší výskyt dalších nemocí jako např. infarkt myokardu, arteriosklerózu, některé typy rakoviny. Faktorů působících na tyto rozdíly v četnosti výskytu jednotlivých nemocí je určitě více (zásadní roli hraje např. množství stresu, přemíra jednoduchých cukrů aj). Zároveň bylo ale prokázáno, že vyšší příjem omega 3 mastných kyselin představuje v tomto směru velmi důležitý faktor.

Zdravotní účinky Omega 3 mastných kyselin potvrzené odbornými studiemi

  • Imunita – posiluje imunitní systém
  • Srdeční choroby a cholesterol – snižuje hladinu LDL (špatného) cholesterolu a množství triglyceridů v krvi. Snižuje riziko krevních sraženin (ředí krev), kornatění tepen a aterosklerotických onemocnění.[1][2][3]
  • Krevní tlak – snižuje krevní tlak
  • Diabetes – mají pozitivní účinky na receptory inzulínu v buněčných membránách.[2]
  • Menstruace–pomáhají snížit bolesti, křeče a nevolnosti provázející menstruační cyklus.[5]
  • Mentální onemocnění–pozitivně ovlivňuje funkci mozku a udržují správnou funkci nervové soustavy. Účinný prostředek pro snížení nepříjemných příznaků neurologických onemocnění (např. roztroušená skleróza) [6][7][8]
  • ADHD – Dle některých studií omega 3 nenasycené mastné kyseliny prokazatelně zmírňují příznaky poruch pozornosti a hyperaktivity (ADHD).[12][13]
  • Artritida – vyznačují se protizánětlivými účinky. Velice často se používají jako podpůrný prostředek při léčbě řady onemocnění (např. revmatoidní artritida, Crohnova nemoc, lupénka aj)[4]
  • Vývoj plodu – Prokazatelně zlepšují vývoj mozků a očí nenarozených dětí.[9][10][11]
  • Deprese a úzkost – Omega 3 nenasycené mastné kyseliny významně pomáhají při léčbě deprese a úzkosti. [14][15][16][17]
  • Pár tipů k suplementaci

    Pokud se rozhodnete doplňovat omega 3 mastné kyseliny ve formě doplňků výživy, volte takové formy suplementů, které obsahují v dostatečném množství antioxidanty rozpustné v tucích (např. vitamín E, karoteny aj). Neesenciální mastné kyseliny jsou totiž citlivé na poškození volnými radikály a mohou se stát potenciálně škodlivými. Antioxidanty disponují schopností tyto volné radikály potlačovat a tím snižovat jejich potenciální znehodnocení.

    V případě, že berete léky na ředění krve, je vždy nutné suplementaci konzultovat s ošetřujícím lékařem. Omega 3 mastné kyseliny mají antikoagulančníúčinek (zabraňuje shlukování krevních destiček – jinými slovy ředí krev) a v kombinaci s antikoagulančními léky může dojít k vnitřnímu krvácení a ohrozit tak život člověka.

    víte, že?

    Leave your comment

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *